
 1 

 
 
 
 

Press release issued by the Registrar 

Chamber judgments1  
  

Porubova v. Russia (application no. 8237/03)  
Romanenko and Others v. Russia (no. 11751/03)  

PENALTIES IMPOSED ON JOURNALISTS FOR CRITICISING MANAGEMENT  
OF PUBLIC RESOURCES UNJUSTIFIED 

Violation of Article 10 (freedom of expression)  
of the European Convention on Human Rights in both cases  

No violation of Article 6 § 1 (right to a fair hearing) in the case of Porubova 

Under Article 41 (just satisfaction) of the Convention, the Court awarded, in the case of 
Romanenko and Others, each applicant 860 euros (EUR) in respect of pecuniary damage 
and EUR 1,000 in respect of non-pecuniary damage. In the case of Porubova, the Court 
made no award as the applicant had not submitted an itemised claim. (The judgments are 
available only in English.) 

Principal facts 

The applicant in the first case is Yana Porubova, a Russian national who lives in 
Yekaterinburg (Russia); she was the editor-in-chief of the newspaper D.S.P. The applicants 
in the second case are three Russian nationals, Tatyana Romanenko, Irina Grebneva and 
Vladimir Trubitsyn, who live in Vladivostok and Arsenyev (Russia) and are the founders of 
the weekly newspaper, Arsenyevskie Vesti. 

The cases concerned the applicants’ complaints about proceedings brought against them for 
criminal libel and insult in the first case and defamation in the second case. 

Ms Porubova had published an article in 2001 which accused V. and K., two local officials in 
the Sverdlovsk Region, of misappropriation of public funds. It also alleged that the two 
officials were having a homosexual affair. The officials concerned subsequently brought 
criminal proceedings against the applicant for criminal libel and insult. Ultimately, the 
domestic courts, leaving the alleged embezzlement outside the scope of the charges, found 
that the articles in question had damaged V.’s and K.’s reputation as politicians and public 
servants. Following a trial conducted in private to protect V. and K. from further publicity 
about their private lives, the applicant was found guilty as charged and sentenced to one-
and-a-half year’s correctional work, from which she was subsequently dispensed on account 
of an amnesty in favour of women and minors. 

The applicants in the second case had published two articles in January and April 2002 
criticising the management of public resources in the Primorskiy region, in particular with 
regard to undocumented sale of timber to Chinese companies which had been on the rise 
after the local courts’ management department had obtained a timber purchasing quota. The 
source of that allegation was an open letter addressed to the Presidential representative in 
the region by 17 State and municipal employees and private businessmen, and signed 
among others by the local police chief and a senior tax inspector. Subsequently, two sets of 
civil proceedings were brought against the applicants for defamation: the first by the courts’ 



 2 

management department of the Primorskiy region; and, the second by its director; 
Mr Shulga. In June 2002 the domestic courts found in favour of Mr Shulga and ordered each 
applicant to pay him 10,000 Russian roubles (RUB). In October 2002 the courts further found 
against the applicants who were ordered to pay the management department RUB 15,000 
each. In both sets of proceedings the courts found that the applicants had disseminated 
information without verifying whether it was true or not. 

Complaints, procedure and composition of the Court 

Relying on Article 10, the applicants complained that the proceedings against them had 
infringed their right to freedom of expression. Ms Porubova also complained under 
Article 6 § 1 (right to a fair trial) that the trial in her case had not been public. 

In the case of Porubova, the application was lodged with the European Court of Human 
Rights on 10 February 2003 and declared partly admissible on 9 December 2004. In the 
case of Romanenko and Others the application was lodged with the Court on 26 February 
2003 and declared admissible on 17 November 2005. 

Judgments were given by a Chamber of seven judges, composed as follows: 

Nina Vajić (Croatia), President,  
Anatoly Kovler (Russia),  
Elisabeth Steiner (Austria),  
Khanlar Hajiyev (Azerbaijan),  
Dean Spielmann (Luxembourg),  
Sverre Erik Jebens (Norway),  
Giorgio Malinverni (Switzerland), judges,  
  
and also André Wampach, Deputy Section Registrar. 

Decision of the Court 

Article 10 

Firstly, the Court found that the articles in question, concerning allocation and management 
of public resources, had dealt with issues which merited legitimate public concern and on 
which the applicants, as journalists, had the right to report. Although in the case of 
Porubova, the charges retained against the applicant had been in relation to V. and K.’s 
alleged homosexual relationship, the Court considered that the main thrust of the applicant’s 
articles had been the dubious transactions with taxpayers’ money and not V. and K.’s private 
life. Their alleged homosexual relationship had served to give colour to the events and 
explain why the scheme had been mounted in such a way that K. would be its ultimate 
beneficiary. 

Indeed, the subjects of the applicants’ scrutiny had been, in the first case, professional 
politicians, and in the second case, a State body and civil servants acting in their official 
capacity, who should accept that the limits of acceptable criticism were wider for them than 
for private individuals. 

Furthermore, in the case of Romanenko and Others, it had not been alleged that the 
applicants, who moreover had not been the source of the allegation about irregularities in the 
timber business, had distorted or otherwise modified the text of the original open letter. In 
reprinting an official non-confidential document, the applicants had acted in good faith. Nor 
indeed had the underlying facts in the proceedings been contested, such as the fact that the 
courts’ management department had obtained unusually high timber purchasing quotas or 



 3 

that wholesale companies purchasing timber had been able to operate without appropriate 
licences. 

Likewise, the Court was struck by the fact that, in the case of Porubova, the domestic 
authorities, the prosecution and the courts had never examined the veracity of the allegations 
of V. and K.’s homosexual relationship; no finding had been made in that respect. 

Given the severity of the sanctions against the applicants (correctional work in the first case 
– Ms Porubova’s dispensation through an amnesty being a fortunate coincidence – and in 
the second case a penalty amounting to four months of the applicants’ wages), the Court 
found that the Russian courts had not given relevant and sufficient reasons in either of the 
cases to justify the interference with the applicants’ freedom of expression. The interference 
had not therefore been “necessary in a democratic society” and the Court held unanimously 
in both cases that there had been a violation of Article 10. 

Article 6 § 1 

In the case of Porubova, the Court accepted that the exclusion of the press and public had 
been necessary for the protection of the injured parties’ private life. The decision to hold the 
trial in private had not therefore been arbitrary or unreasonable and the Court therefore held 
unanimously that there had been no violation of Article 6 § 1. 

*** 

This press release is a document produced by the Registry; the summary it contains does 
not bind the Court. The judgments are accessible on its Internet site 
(http://www.echr.coe.int). 

Press contacts 

Tracey Turner-Tretz (tel : + 33 (0)3 88 41 35 30) or  
Stefano Piedimonte (tel : + 33 (0)3 90 21 42 04)   
Kristina Pencheva-Malinowski (tel : + 33 (0)3 88 41 35 70)  
Céline Menu-Lange (tel : + 33 (0)3 90 21 58 77)  
Frédéric Dolt (tel : + 33 (0)3 90 21 53 39)  
Nina Salomon (tel : + 33 (0)3 90 21 49 79)  

The European Court of Human Rights was set up in Strasbourg by the Council of Europe 
Member States in 1959 to deal with alleged violations of the 1950 European Convention on 
Human Rights. 

1 Under Article 43 of the Convention, within three months from the date of a Chamber judgment, any party to the case may, in 
exceptional cases, request that the case be referred to the 17-member Grand Chamber of the Court. In that event, a panel of 
five judges considers whether the case raises a serious question affecting the interpretation or application of the Convention or 
its protocols, or a serious issue of general importance, in which case the Grand Chamber will deliver a final judgment. If no such 
question or issue arises, the panel will reject the request, at which point the judgment becomes final. Otherwise Chamber 
judgments become final on the expiry of the three-month period or earlier if the parties declare that they do not intend to make a 
request to refer. 

 
 
+++++ 



 4 

 
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=2&portal=hbkm&action=html&highlight=R
omanenko%20|%20RUSSIA&sessionid=68238368&skin=hudoc-en  

FIRST SECTION 

CASE OF ROMANENKO AND OTHERS v. RUSSIA 

(Application no. 11751/03) 

JUDGMENT 

STRASBOURG 

8 October 2009 

FINAL 

08/01/2010 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It 
may be subject to editorial revision. 

 



 5 

 

In the case of Romanenko and Others v. Russia, 

The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a Chamber composed of: 

Nina Vajić, President,  
 Anatoly Kovler,  
 Elisabeth Steiner,  
 Khanlar Hajiyev,  
 Dean Spielmann,  
 Sverre Erik Jebens,  
 Giorgio Malinverni, judges,  
and André Wampach, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 17 September 2009, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 11751/03) against the Russian Federation lodged 
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms (“the Convention”) by three Russian nationals, Mrs Tatyana 
Gavriilovna Romanenko, Mrs Irina Georgievna Grebneva and Mr Vladimir Fedorovich 
Trubitsyn (“the applicants”), on 26 February 2003. 

2.  The applicants were represented by Ms A. Soboleva and Mr V. Monakhov, lawyers with 
Jurists for Constitutional Rights and Freedoms (JURIX), a non-governmental organisation in 
Moscow. The Russian Government (“the Government”) were represented by Mr P. Laptev, 
former Representative of the Russian Federation at the European Court of Human Rights. 

3.  The applicants complained under Article 10 about a violation of their right to impart 
information. 

4.  On 23 May 2005 the President of the Section granted the Open Society Justice Initiative 
and the Moscow Media Law and Policy Institute leave to intervene as third parties in the 
proceedings (Article 36 § 2 of the Convention and Rule 44 § 2 of the Rules of Court). 

5.  By a decision of 17 November 2005 the Court declared the application admissible. 

6.  The applicants and the Government each filed observations on the merits (Rule 59 § 1). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

7.  The applicants live in Vladivostok and Arsenyev in the Primorskiy Region. They are 
founders of the Arsenyevskie Vesti weekly newspaper. 

A.  The first article and the department's defamation action 



 6 

8.  Ms P. published an article under the title “All Power Comes from the Forest” («Вся 
власть из леса») in issue no. 4 of the applicants' newspaper, dated 24-30 January 2002. The 
article stated that, while the town of Dalnerechensk suffered from underfunding, massive and 
unlawful felling of trees and illegal sales of timber to China thrived. A regional roundtable 
(panel) on the rational use and protection of forests revealed that representatives of Chinese 
companies were constantly present at many timber yards in Dalnerechensk and offered cash 
dollars for timber, whether documented or not. Such companies were registered at fictitious 
addresses outside the region. 

9.  The article went on to quote from an open letter which had been adopted by the 
participants in the panel: 

“All these irregularities have clearly been on the rise since the town's police department 
(timber purchasing quota of 4,500 cubic metres) and the courts' management department of 
the Supreme Court of the Russian Federation (timber purchasing quota of 3,000 cubic metres) 
became the forest operators.” 

The quotation was bold-faced and the source was clearly identified. The letter had been 
signed by seventeen individuals, including the head of the Dalnerechensk municipal council 
and his first deputy, the deputy head of the town police, the deputy head of the local 
department of the Federal Security Service, the deputy head of the tax police, a senior State 
tax inspector, the deputy head of the department for environmental resources, two directors of 
regional forest operators, and others. The letter had been sent on behalf of the Dalnerechensk 
municipal council to the Presidential Envoy in the Far Eastern Federal Region and also made 
public at a press-conference held on the premises of the Press Development Institute. 

10.  On 28 March 2002 the courts' management department of the Primorskiy Region 
(Управление судебного департамента при Верховном Суде РФ в Приморском крае) 
brought a civil action against the applicants – as the founders of the newspaper – for the 
protection of its professional reputation and compensation for non-pecuniary damage. They 
submitted that the impugned extract had impaired the professional reputation of the 
department and undermined the authority of the courts' management department of the 
Primorskiy Region and that of the judicial system as a whole. 

B.  Publication of a refutation and Mr Shulga's defamation action 

11.  Following the institution of the civil action, the applicants printed the letter in full in issue 
no. 17 of the newspaper, dated 25 April – 1 May 2002, under the headline “Ghost Companies 
and Courts' Management Department at Timber Yards” («Фирмы-призраки и Управление 
судебного департамента на лесозаготовках»). The letter was followed by an editor's note 
under the headline “It was not about you. Refutation” («Вас тут не стояло. 
Опровержение»). The note emphasised that the quoted letter did not specify which courts' 
management department had purchased timber. It went on as follows: 

“It is certainly easier for the head of the Department, Mr V.A. Shulga, who lodged the 
[defamation] action, to tell who[se department], in addition to its principal functions, has been 
a forest operator and whose professional reputation has been impaired when a newspaper 
brought this fact into the limelight... 

This is why the editor's office decided not to wait for a court decision and considered it 
necessary to refute conjectures that readers might have made about the Department of the 



 7 

Primorskiy Region. Having regard to potential adverse consequences of the publication, we 
officially announce - 

THAT WE DID NOT MEAN THE COURTS' MANAGEMENT DEPARTMENT OF THE 
PRIMORSKIY REGION.” 

12.  On an unspecified date Mr Shulga, the director of the courts' management department of 
the Primorskiy Region, filed a civil action, in his personal capacity, for the protection of his 
honour, dignity and professional reputation and compensation for non-pecuniary damage. He 
alleged that the refutation had not been valid because it had been clear for a reasonable reader 
that his department had been targeted in the publication. He contended that he was personally 
responsible for his department and that the publication had caused substantial non-pecuniary 
damage to his reputation. 

C.  Judgments in Mr Shulga's defamation action 

13.  On 14 June 2002 the Arsenyev Town Court of the Primorskiy Region granted Mr 
Shulga's action against the applicants. The court found that the publication had targeted Mr 
Shulga's department because it had been the only courts' management department in the 
region that had been allocated a timber purchasing quota of 3,000 cubic metres for 
construction of a new courthouse. On the other hand, the applicants had failed to show that 
the inclusion of the department in the number of forest operators had given rise to 
“irregularities”. The court held that the disseminated information could not have been the 
applicants' opinion or value judgment because they had disseminated it without verifying its 
truthfulness. 

14.  The court rejected the applicants' defence that they had quoted from an official statement 
which did not require additional verification under section 57 §§ 3 and 4 of the Mass-Media 
Act. In the court's view, the Press Development Institute that had circulated the letter was an 
“autonomous non-commercial organisation” rather than a “public association”, as provided in 
section 57 § 3, and the head of the municipal council who had signed the letter was a 
municipal employee rather than an official of a State authority, as required by the same 
section. 

15.  The court ordered the applicants to publish a refutation and each of them to pay 10,000 
Russian roubles to Mr Shulga. 

16.  On 28 August 2002 the Primorskiy Regional Court upheld, on an appeal by the 
applicants, the judgment of 14 June 2002. 

D.  Judgments in the department's defamation action 

17.  On 11 October 2002 the Arsenyev Town Court granted the defamation action lodged by 
the courts' management department. The court held that the contested information had 
originated from a letter approved by the participants in a regional roundtable (panel) held in 
the Press Development Institute, which was not a State authority, organisation or a public 
association. Therefore, in the court's opinion, it was incumbent on the applicants to verify the 
truthfulness of the information before publishing it. Since the applicants had failed to do so 
and had also failed to prove before the court that the information had been true, they were at 
fault for the dissemination of information damaging the reputation of the courts' management 
department. 



 8 

18.  The court ordered the applicants to publish a refutation and each of them to pay 15,000 
Russian roubles to the department and also bear the legal costs and expenses. 

19.  On 15 January 2003 the Primorskiy Regional Court upheld, on an appeal by the 
applicants, the judgment of 11 October 2002. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

A.  Constitution of the Russian Federation 

20.  Article 29 guarantees freedom of thought and expression, together with freedom of the 
mass media. 

B.  Civil Code of the Russian Federation 

21.  Article 152 provides that an individual may apply to a court with a request for the 
rectification of statements (svedeniya) that are damaging to his or her honour, dignity or 
professional reputation if the person who disseminated such statements does not prove their 
truthfulness. The aggrieved person may also claim compensation for losses and non-pecuniary 
damage sustained as a result of the dissemination of such statements. The same rules are 
applicable in cases where the plaintiff is a legal entity. 

C.  Resolution of the Plenary Supreme Court of the Russian Federation, no. 11 of 18 August 
1992 (amended on 25 April 1995) 

22.  The Resolution (in force at the material time) provided that, in order to be considered 
damaging, statements had to be untrue and contain allegations of a breach of laws or moral 
principles (commission of a dishonest act, improper behaviour at the workplace or in 
everyday life, etc.). Dissemination of statements was understood as the publication of 
statements or their broadcasting (section 2). The burden of proof was on the defendant to 
show that the disseminated statements had been true and accurate (section 7). 

D.  The Mass-Media Act (Federal Law no. 2124-I of 27 December 1991) 

23.  The founder (co-founders) of a newspaper is a person or a group of persons who applied 
for registration of the newspaper (section 7). The founder may not interfere with the 
functioning of the newspaper unless otherwise provided by law and by the articles of 
association (section 18). The founders, editors, publishers, journalists, and authors, may be 
held liable for breaches of Russian legislation on mass-media (section 56). 

24.  The editor's office and journalists may not be held liable for dissemination of information 
which is untrue and damaging to the honour or reputation of citizens and organisations if such 
information originated in press-releases of State bodies, organisations, agencies, companies or 
public associations (section 57 § 3) or if such information is a verbatim reproduction of 
official statements by officials of State bodies, organisations or public associations (section 57 
§ 4). 

III.  RELEVANT COUNCIL OF EUROPE DOCUMENTS 



 9 

25.  A report on the honouring of obligations and commitments by the Russian Federation, 
presented by co-rapporteurs of the Monitoring Committee to the Parliamentary Assembly of 
the Council of Europe (doc. 10568, 3 June 2005), noted as follows: 

“Libel lawsuits 

389. We are concerned by the current defamation legislation and its application by the 
Russian judiciary and executive powers. Journalists are often prosecuted through libel suits 
(approximately 8-10,000 lawsuits a year)... 

392. Also the legislation concerned should not grant any special protection against criticism to 
public officials... Finally, the possibility of filing lawsuits against media and journalists by 
public authorities should be abolished as the latter per se cannot possess any dignity, honour, 
or reputation. 

393. Therefore, we urge the Russian authorities to reform its defamation legislation, inter 
alia: ... to introduce a clear ban on public bodies to institute civil proceedings in order to 
protect their 'reputation' (without hindrance to the right of public officials to litigate in their 
private capacity), to clearly establish that no one should be liable under defamation law for 
the expression of an opinion ('value judgements')...” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

26.  The applicants complained about a violation of their right to freedom of expression. This 
complaint falls to be examined under Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold 
opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public 
authority... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be 
subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and 
are necessary in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity 
or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, 
for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of 
information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the 
judiciary.” 

A.  Submissions by the parties 

1.  The applicants 

27.  The applicants submitted that the interference with their right to freedom of expression 
was not “prescribed by law”. The wording of section 57 of the Mass-Media Act was not 
sufficiently clear and foreseeable in its effects to enable journalists to anticipate the distinction 
drawn by the domestic courts between State officials and municipal employees. At the time 
the Mass-Media Act was enacted in 1991, Russian constitutional and administrative law 
classified municipal employees as State officials. Even though the 1993 Constitution drew a 
distinction between State bodies and bodies of local self-government, there was no evidence 



 10 

that the status of municipal employees had undergone any changes or that the Mass-Media 
Act needed to be amended in the light of the new legal status of municipal employees. In any 
event, the open letter had been signed not just by municipal employees, but also by public 
officials of the tax inspectorate, Federal Security Service and the police. Furthermore, 
municipal bodies and commercial companies were covered by the notion of “organisation” in 
paragraph 3 of section 57. The applicants pointed out that no one could reasonably expect that 
a statute's provision should list for the purposes of regulating public discourse all types and 
varieties of existing legal entities, organisations, bodies, agencies, etc. 

28.  The first applicant argued in addition that imposing pecuniary sanctions on the 
newspaper's founders in their personal capacity for damage caused by publications of which 
they had not been personally cognisant, should be considered as an unjustified restriction on 
freedom of the press. It was not appropriate to hold the founder liable for defamation when he 
had not made any personal attacks on the plaintiffs as a journalist and had taken no part in the 
editing or publishing process. Nor had he been obliged by law to read all the articles in the 
newspaper, to review their content or to verify personally the accuracy of the facts. 

29.  The applicants also claimed that the interference did not pursue any legitimate aim. The 
main objective of the defamation claim was to prevent the newspaper from criticising State 
bodies and officials in the future. Had it been otherwise, the litigation should have targeted the 
panel participants who had signed the open letter and presented it to the public rather than the 
newspaper that merely reprinted it. The interference could not be said to have pursued the aim 
of “maintaining the authority of the judiciary” because the courts' management department 
was in charge of the maintenance of court buildings and the proper organisational functioning 
of the judicial system; it did not adjudicate any cases. The argument as to the legitimate aim 
of “protecting the reputation and rights of others” was misconceived because the word 
“others” should, in the applicants' view, apply only to individuals or legal entities and could 
not extend to State bodies such as the courts' management department. 

30.  The applicants further contended that the interference at issue was not “necessary in a 
democratic society”. The libel proceedings against them had had the aim of discouraging open 
discussion on important matters of public concern in the Primorskiy Region. The disputed 
statement had been part of an open letter which had not been an attack against the courts' 
management department or its officials but rather an appeal for a thorough and comprehensive 
investigation into the activities of companies that cut down timber. Referring to the Court's 
case-law, the applicants insisted that the press should be able to rely on the content of official 
reports without having to undertake independent research (see Colombani and Others 
v. France, no. 51279/99, § 65, ECHR 2002-V). In the context of the letter as a whole, the 
expression “irregularities have clearly been on the rise” should be regarded as a value 
judgment, not as an asserted fact. The domestic courts had failed to weigh the rights and 
interests of the courts' management department and of its head Mr Shulga in relation to the 
public interest in receiving information of public concern. Moreover, the protection afforded 
by Article 10 would be undermined if public officials responsible for the operation of a State 
body were allowed to substitute themselves for that body, as had happened with Mr Shulga's 
filing of a defamation claim in his personal capacity. Finally, the applicants pointed out that 
the amounts awarded against them had been so excessive compared to their income – 
approximately one third of their annual income – that the proceedings had definitely had the 
aim of preventing future critical coverage. 

2.  The Government 



 11 

31.  The Government submitted that the interference with the applicants' right to freedom of 
expression had been prescribed by law, notably Article 152 of the Civil Code which governed 
the protection of the professional reputation of both citizens and legal entities. The domestic 
courts found that the facts set out in the publications were not shown to have been true and 
that there were no grounds to exempt the applicants from responsibility by virtue of section 57 
of the Mass-Media Act. 

3.  The third parties 

32.  The third parties submitted, firstly, that government agencies were fully equipped, and 
should be expected, to defend their reputation before the court of public opinion rather than a 
court of law. The PACE Report urged Russia to introduce a clear ban on the ability of public 
authorities to institute civil proceedings in order to protect their “reputation” (cited above, § 
393). If public authorities were to be included within the meaning of “others” whose 
reputation or rights Article 10 § 2 was designed to protect, it would subject journalists to a 
constant risk of harassment through lawsuits and frustrate the media's ability to act as a 
watchdog of public administration. Mindful of that danger, courts of many jurisdictions 
barred public authorities from suing in defamation because of the public interest that such 
authorities must be open to uninhibited public criticism (United Kingdom: Derbyshire County 
Council v. Times Newspapers Ltd [1993] AC 534; India: Rajagopal v. State of Tamil Nadu 
(1994) 6 SCC 632; United States: City of Chicago v. Tribune Co., 307 Ill. 595 (1923); South 
Africa: Die Spoorbond v. South African Railways [1946] AD 999). Some new European 
democracies have also taken steps to bar government bodies from claiming damages for 
defamation. 

33.  Secondly, the third parties indicated that Article 10 would be hollowed out if public 
officials could substitute themselves for their respective bodies in taking legal action. Here, 
the relevant test for entertaining a defamation action against the media would be whether the 
statement at issue was unequivocally “of and concerning” that official. The “group 
defamation” doctrine has deep roots in the common-law legal tradition (see King v. Alme & 
Nott, 91 Eng. Rep. 790 (1700) (per curiam); Eastwood v. Holmes, 1 F. & F. 347, 175 Eng. 
Rep. 758 (1858); New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964)). Defamation laws in 
the continental legal system have similar identification requirements; a plaintiff must be 
identifiable by name or image or otherwise, in order to have standing to sue for defamation. 

34.  Finally, the third party pointed out that journalists should not be held liable for 
defamation for accurately publishing statements contained in non-confidential government 
documents. The Court has constantly held the view that the press “should normally be 
entitled, when contributing to public debate on matters of legitimate concern, to rely on the 
content of official reports without having to undertake independent research” (see Colombani 
and Others v. France, no. 51279/99, § 47, ECHR 2002-V; also Selistö v. Finland, no. 
56767/00, § 60, 16 November 2004). A similar well-developed legal doctrine known as the 
“fair report privilege” has long been entrenched in the United States jurisprudence 
(Restatement (Second) Torts, § 611 (1977)). It followed that journalists had a right under 
Article 10 to publish statements from a non-confidential document accurately without being 
liable for the content of such statements. 

B.  The Court's assessment 

35.  The Court reiterates that freedom of expression constitutes one of the essential 
foundations of a democratic society and one of the basic conditions for its progress. Subject to 



 12 

paragraph 2 of Article 10, it is applicable not only to “information” or “ideas” that are 
favourably received or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those 
that offend, shock or disturb. Such are the demands of pluralism, tolerance and 
broadmindedness, without which there is no “democratic society” (see Handyside v. the 
United Kingdom, 7 December 1976, § 49, Series A no. 24, and Jersild v. Denmark, 
23 September 1994, § 37, Series A no. 298). 

36.  The Court notes that the three applicants were the co-defendants in a civil defamation 
case in connection with two publications in the newspaper of which they were the founders. 
The Russian courts found them liable for the alleged defamation and ordered them to pay 
damages to the plaintiffs. It follows that the applicants were directly affected by the impugned 
judgments which constituted an interference with their right to freedom of expression within 
the meaning of Article 10 § 1 of the Convention. Accordingly, the Court's task is to determine 
whether the interference was justified. 

37.  The Court reiterates that an interference will constitute a breach of Article 10 unless it 
was “prescribed by law”, pursued one or more legitimate aims under paragraph 2 and was 
“necessary in a democratic society” for the achievement of those aims. 

38.  The parties agreed that civil liability for publication of untrue statements was foreseen by 
Article 152 of the Civil Code and in that sense the interference was “prescribed by law”. The 
applicants, however, argued that they should have benefited from the protection afforded by 
the fair-reporting exception in section 57 of the Mass-Media Act, since the statement in 
question had been taken out of an official document. The domestic courts held that exception 
to be inapplicable in the applicants' case because the document at issue had been signed by 
“municipal officials” rather than “State officials” and had been circulated by an “autonomous 
non-commercial organisation” rather than a “public association”. While the Court cannot but 
note the artificial nature of the distinction made, it considers that this issue will be more 
appropriately dealt with below, under the proportionality limb of its analysis. 

39.  The Government claimed that the interference pursued the legitimate aim of the 
“protection of the reputation or rights of others”. The applicants and the third parties 
disagreed that public bodies and authorities, such as the courts' management department in the 
instant case, should fall within the meaning of “others” in Article 10 § 2 of the Convention. 
The third parties cited examples from jurisdictions around the world in which the courts 
prevented public authorities from suing in defamation because of the public interest in such 
authorities being open to uninhibited public criticism. The report to the Parliamentary 
Assembly of the Council of Europe on the honouring of obligations and commitments by the 
Russian Federation also suggested that “the possibility of filing lawsuits against media and 
journalists by public authorities should be abolished as the latter per se cannot possess any 
dignity, honour, or reputation” (see paragraph 25 above). The Court acknowledges that there 
may be sound policy reasons to decide that public bodies should not have standing to sue in 
defamation in their own capacity; however, it is not its task to examine the domestic 
legislation in the abstract but rather consider the manner in which that legislation was applied 
to, or affected, the applicant in a particular case (see Karhuvaara and Iltalehti v. Finland, no. 
53678/00, § 49, ECHR 2004-X). Accordingly, this issue will also be examined in the analysis 
of the proportionality of the interference. 

40.  Turning to the issue whether the interference was “necessary in a democratic society”, the 
Court must determine whether the interference corresponded to a “pressing social need”, 
whether it was proportionate to the legitimate aim pursued and whether the reasons given by 



 13 

the national authorities to justify it were relevant and sufficient. In assessing whether such a 
“need” exists and what measures should be adopted to deal with it, the national authorities are 
left a certain margin of appreciation. This power of appreciation is not however unlimited, but 
goes hand in hand with a European supervision by the Court, whose task it is to give a final 
ruling on whether a restriction is reconcilable with freedom of expression as protected by 
Article 10. The Court's task in exercising its supervisory function is not to take the place of 
the national authorities, but rather to review under Article 10, in the light of the case as a 
whole, the decisions they have taken pursuant to their margin of appreciation. In so doing, the 
Court has to satisfy itself that the national authorities applied standards which were in 
conformity with the principles embodied in Article 10 and, moreover, that they based their 
decisions on an acceptable assessment of the relevant facts (see Grinberg v. Russia, 
no. 23472/03, § 27, 21 July 2005). 

41.  In examining the necessity of the interference in the particular circumstances of the case, 
the Court will take the following elements into account: the subject matter of the publication, 
the position of the applicants, the position of the person against whom the criticism was 
directed, characterisation of the contested statements by the domestic courts, the wording used 
by the applicants, and the penalty imposed on them (see Krasulya v. Russia, no. 12365/03, § 
35, 22 February 2007). 

42.  Both publications in the applicants' newspaper concerned the unlawful felling of trees and 
undocumented sale of timber to Chinese companies, a matter of intense public interest for 
residents of the Primorskiy region, where the timber industry was one of the main employers. 
It was stated that the inclusion of the regional police department and the courts' management 
department in the number of timber purchasers had resulted in an increase in irregularities in 
the sale of timber. As the Court has held on many occasions, reporting on matters relating to 
management of public resources lies at the core of the media's responsibility and the right of 
the public to receive information (see Busuioc v. Moldova, no. 61513/00, §§ 63-64 and 84, 21 
December 2004; and Cumpǎnǎ and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, §§ 94-95, ECHR 
2004-XI). However, there is no evidence in the domestic judgments that the courts performed 
a balancing exercise between the need to protect the plaintiffs' reputation and the right of the 
members of the press to impart information on issues of general interest. They confined their 
analysis to the discussion of the damage to the plaintiffs' reputation without giving any 
consideration to the Convention standard which requires very strong reasons for justifying 
restrictions on debates on questions of public interest (see Godlevskiy v. Russia, no. 14888/03, 
§ 41, 23 October 2008, and Krasulya, cited above, § 38). The Court therefore finds that the 
Russian courts failed to recognise that the present case involved a conflict between the right to 
freedom of expression and the protection of a reputation (see Dyundin v. Russia, no. 
37406/03, § 33, 14 October 2008). 

43.  Further, it is undisputed that the applicants were not the source of the allegation about the 
increasing irregularities in the timber business. The first publication reproduced an extract 
from an open letter by seventeen persons concerned, namely State and municipal employees 
and private businessmen, to the Presidential representative in the region. The source of the 
quotation was identified and the quotation itself was printed in bold and placed within 
quotation marks. The second publication reprinted the entire text of the letter together with the 
statement that the courts' management department of the Primorskiy Region had not been the 
one targeted in the initial publication. That additional statement was not found to contain any 
defamatory information per se and the finding of the applicants' liability in the proceedings in 
connection with the second publication was likewise founded on the text of the open letter. 



 14 

44.  The Court reiterates its constant approach that a distinction needs to be made according to 
whether the statements emanate from a journalist or are quotations from others, since 
punishment of a journalist for assisting in the dissemination of statements made by another 
person would seriously hamper the contribution of the press to discussion of matters of public 
interest and should not be envisaged unless there are particularly strong reasons for doing so 
(see Dyundin, cited above, §§ 29 and 34; Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 
49017/99, § 77, ECHR 2004-XI; Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 65, Series 
A no. 239; and Jersild, cited above, § 35). In finding the applicants liable, the Russian courts 
treated as irrelevant the fact that they were not the source of the impugned allegation and that 
under Russian law, being the founders of the newspaper, they had no control over its editorial 
policy (see paragraph 23 above). Although the contested allegation was clearly identified as 
one proffered by other persons, the courts failed to advance any justification for imposing a 
punishment on the applicants for reproducing statements made by others, a failure which was 
incompatible with the Convention requirements. 

45.  Furthermore, such imposition of liability appears also to be at variance with the 
requirements of the Russian Mass-Media Act, which provides that a person should be 
exempted from liability if the statement in question emanated from State officials, bodies, 
organisations, agencies, companies or public associations (section 57). That exemption clause 
is perfectly consonant with the Court's own approach to the effect that the press should 
normally be entitled, when contributing to public debate on matters of legitimate concern, to 
rely on the content of official reports without having to undertake independent research (see 
Colombani and Others, cited above, § 65). The list of protected sources of information in 
section 57 of the Mass-Media Act is broad and it does not appear plausible that bodies of local 
self-government and their officials should be excluded from the scope of the fair-reporting 
exception. Thus, the distinction between State bodies and municipal bodies, drawn by the 
domestic courts in order to overrule the applicants' reliance on that exception, was rather 
formalistic and artificial. In any event, the letter had been signed, among others, by the local 
police chief and an official of the tax inspectorate, both of whom obviously fall within the 
ranks of officials explicitly listed in section 57. 

46.  Similarly, the Russian courts did not show in a convincing manner that the applicants 
could not avail themselves of the fair-reporting exception because the document at issue had 
been distributed at a press-conference organised by an “autonomous non-commercial 
organisation” rather than by a public association. Firstly, under Russian law, a “public 
association” is a generic term covering all types of non-governmental associations, including 
“autonomous non-commercial organisations”. Secondly, as the applicants correctly pointed 
out, it was of little relevance on whose premises the press-conference had been organised, the 
important fact being that the document had originated from public officials. The Court notes 
that it was not alleged that the applicants had distorted or otherwise modified the text of the 
original open letter. Accordingly, it finds that, in reprinting an official non-confidential 
document, the applicants acted in good faith and were mindful of the “duties and 
responsibilities” of the members of the press referred to in paragraph 2 of Article 10. 

47.  The Court further observes that the Russian courts characterised the contested allegation 
about “irregularities” as a statement of fact and found the applicants liable for failure to show 
its veracity. The Court reiterates that in the context of the balancing exercise under Article 10, 
in particular where the reporting by a journalist of statements made by third parties is 
concerned, the relevant test is not whether the journalist can prove the veracity of the 
statements but whether a sufficiently accurate and reliable factual basis proportionate to the 
nature and degree of the allegation can be established (see Dyundin, cited above, § 35, and 



 15 

Pedersen and Baadsgaard, cited above, § 78). The fact that the regional police and the 
regional courts' management department had obtained unusually high timber purchasing 
quotas was not disputed in the domestic proceedings. Likewise, the fact was not contested that 
wholesale companies purchasing timber without appropriate licences had been allowed to 
operate without hindrance in the region. The Court stresses that where the impugned 
statement was made in the course of a lively debate at local level, elected officials and 
journalists should enjoy a wide freedom to criticise the actions of a local authority, even 
where the statement may lack a clear basis in fact (see Lombardo and Others v. Malta, 
no. 7333/06, § 60, 24 April 2007). In sum, the Court finds that the contested statement, albeit 
expressed provocatively, did not overstep the bounds of journalistic freedom, bearing in mind 
that State bodies and civil servants acting in an official capacity are, like politicians, subject to 
wider limits of acceptable criticism than private individuals. 

48.  Lastly, the Court will assess the penalty imposed on the applicants. It notes that they were 
each ordered to pay a substantial amount, first to Mr Shulga in his private capacity and then 
an even greater amount to the courts' management department. The domestic courts did not 
analyse what part of the applicants' income those amounts represented and whether an 
excessive burden would thereby be imposed on them. In the applicants' submission, 
undisputed by the Government, the sanction was equivalent to their income for four months 
and was thus obviously a severe penalty. 

49.  In conclusion, the Court finds that the Russian authorities did not adjudicate the 
defamation claims in compliance with the Convention standards and did not adduce relevant 
and sufficient reasons for the interference with the applicants' right to freedom of expression. 
Accordingly, the interference complained of was not “necessary in a democratic society” 
within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. 

50.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

51.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols thereto, 
and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only partial reparation 
to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party.” 

A.  Pecuniary damage 

52.  The applicants each claimed 860 euros (EUR) as compensation in respect of pecuniary 
damage. That sum corresponded to the amount which they had each had to pay to the 
plaintiffs as a result of the domestic courts' judgments. 

53.  The Government accepted that the applicants' claims were reasonable in so far as those 
expenses had actually been incurred. 

54.  The Court finds that there is a causal link between the violation found and the alleged 
pecuniary damage in so far as the applicants referred to the amounts which they had paid 
under the domestic judgments. Consequently, the Court awards each applicant EUR 860 in 
respect of the pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable on that amount. 



 16 

B.  Non-pecuniary damage 

55.  The applicant Mr Trubitsyn claimed EUR 3,000 and the applicants Ms Romanenko and 
Ms Grebneva each claimed EUR 1,000 as compensation in respect of non-pecuniary damage. 
They referred to the awards made by the Court in comparable cases. 

56.  The Government submitted that the amounts claimed were excessive. 

57.  The Court considers that the applicants have suffered non-pecuniary damage as a result of 
the domestic judgments which were incompatible with the Convention principles. The 
damage cannot be sufficiently compensated for by the finding of a violation. The Court 
considers, however, that the specific amount claimed by the first applicant is excessive. 
Making its assessment on an equitable basis, the Court awards each applicant EUR 1,000 plus 
any tax that may be chargeable on that amount. 

C.  Costs and expenses 

58.  The applicants claimed EUR 1,400 for twenty-eight hours of work carried out by their 
representatives in the Strasbourg proceedings at the hourly rate of EUR 50. They submitted a 
time-sheet. 

59.  The Government alleged that the representatives might have acted in their own interest 
when presenting the case, that the hourly rate had been excessive, and that the participation of 
two counsel had not been necessary. In any event, there was no evidence that the applicants 
had actually incurred any legal expenses. 

60.  According to the Court's case-law, an applicant is entitled to reimbursement of his costs 
and expenses in so far as it has been shown that these have been actually and necessarily 
incurred and were reasonable as to quantum. Examining the documents submitted by the 
applicants, the Court is satisfied that the hourly rate and the number of hours spent were 
reasonable as to quantum and awards the applicants jointly the entire amount they claimed in 
respect of costs and expenses, namely EUR 1,400, plus any tax that may be chargeable to the 
applicants on that amount. 

D.  Default interest 

61.  The Court considers it appropriate that the default interest should be based on the 
marginal lending rate of the European Central Bank, to which should be added three 
percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

2.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay, within three months from the date on which the 
judgment becomes final in accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 
amounts, to be converted into Russian roubles at the rate applicable at the date of settlement: 



 17 

(i)  EUR 860 (eight hundred and sixty euros) to each applicant in respect of pecuniary 
damage, plus any tax that may be chargeable on that amount; 

(ii)  EUR 1,000 (one thousand euros) to each applicant in respect of non-pecuniary damage, 
plus any tax that may be chargeable on that amount; 

(iii)  EUR 1,400 (one thousand four hundred euros) to the applicants jointly in respect of costs 
and expenses, plus any tax that may be chargeable to the applicants on that amount; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement simple interest 
shall be payable on the above amounts at a rate equal to the marginal lending rate of the 
European Central Bank during the default period plus three percentage points; 

3.  Dismisses the remainder of the first applicant's claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 8 October 2009, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 of 
the Rules of Court. 

André Wampach Nina Vajić  
 Deputy Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of the Rules of Court, 
the joint concurring opinion of Judges Spielmann and Malinverni is annexed to the judgment. 

N.A.V.  
A.M.W. 

 



 18 

 

JOINT CONCURRING OPINION OF JUDGES SPIELMAN AND MALINVERNI 

1.  We are in agreement with the Court's conclusions that there has been a violation of Article 
10 of the Convention. 

2.  However, we cannot agree with the reasoning put forward by the majority in paragraph 39 
of the judgment. In so far as the interference in connection with the civil action brought by the 
courts' management department of the Primorskiy region is concerned (paragraph 10 of the 
judgment), we have serious doubts as to whether this interference pursued the legitimate aim 
of the “protection of the reputation or rights of others” (emphasis added), as is suggested 
implicitly by the majority. The Court leaves this question open, saying that “it is not its task to 
examine the domestic legislation in the abstract but rather to consider the manner in which 
that legislation was applied to, or affected, the applicant in a particular case”, and deciding 
that “this issue will also be examined in the analysis of the proportionality of the interference” 
(paragraph 39 in fine). 

3.  Before going into proportionality, the Court should have satisfied itself that the 
interference pursued one of the legitimate aims laid down exhaustively in paragraph 2 of 
Article 10 of the Convention. The majority, albeit implicitly, seem to suggest in this respect 
that a public body or authority may claim protection of the reputation or rights of others, 
which is in our view inconceivable. Indeed, the structure of Article 10 suggests a triangular 
relationship involving the State - author of an interference -, the applicant - victim of an 
interference - and “others”, whose reputation and rights may or may not be protected. The 
only “public body” covered by one of the exceptions laid down in paragraph 2 of Article 10 is 
the “judiciary”, whose authority and impartiality may be protected through an interference, 
provided that such interference is necessary in a democratic society and is proportionate to the 
aim pursued. 

4.  In our view, under the Court's requisite strict construction of the enumerated legitimate 
aims, it is unreasonable to include a public authority within the meaning of “others” whose 
reputation or rights Article 10, paragraph 2, is designed to protect. 

5.  To conclude, and in so far as the interference in connection with the civil action brought by 
the courts' management department of the Primorskiy region is concerned, the Court should 
have limited its finding of a violation of Article 10 to the absence of a legitimate aim, without 
examining the question of proportionality. 

 

ROMANENKO AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT 

 

ROMANENKO AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT  

 

ROMANENKO AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT - SEPARATE OPINIONS 



 19 

 

ROMANENKO AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT – SEPARATE OPINION  

 

ROMANENKO AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT– SEPARATE OPINION  

 
 
 
+++++++++++++ 



 20 

 

FIRST SECTION 

CASE OF ROMANENKO AND ROMANENKO V. RUSSIA 

(Application no. 19457/02) 

JUDGMENT 

STRASBOURG 

19 October 2006 

FINAL 

19/01/2007 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the Convention. It 
may be subject to editorial revision. 

 



 21 

 

In the case of Romanenko and Romanenko v. Russia, 

The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a Chamber composed of: 

Mr C.L. Rozakis, President,  
 Mr L. Loucaides,  
 Mrs F. Tulkens,  
 Mrs N. Vajić,  
 Mr A. Kovler,  
 Mrs E. Steiner,  
 Mr K. Hajiyev, judges,  
and Mr S. Nielsen, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 28 September 2006, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 19457/02) against the Russian Federation lodged 
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms (“the Convention”) by Russian nationals, Mrs Lyubov Vasilyevna 
Romanenko and Mr Andrey Vladimirovich Romanenko (“the applicants”), on 30 April 
2002. 

2.  The applicants were represented by Ms A. E. Stavitskaya and Mr R. S. Karpinskiy, 
lawyers practising in Moscow. The Russian Government (“the Government”) were 
represented by Mr P. Laptev, Representative of the Russian Federation at the European Court 
of Human Rights. 

3.  On 4 March 2005 the Court the Court decided to communicate the application. Applying 
Article 29 § 3 of the Convention, it decided to rule on the admissibility and merits of the 
application at the same time. 

THE FACTS 

THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

4.  The applicants were born in 1942 and 1980 respectively and live in Moscow. 

1.  Court proceedings between 1991 and 5 May 1998 

5.  The first applicant is the second applicant's mother. On 19 September 1991, she filed a 
court action on behalf of her son against the second applicant's schoolmate claiming damages 
for battery. 

6.  On 24 October 1991 the Krasnogvardeyskiy District Court (“the District Court”) initiated 
proceedings in this connection. 



 22 

7.  On 27 February 1998 the District Court examined her action and partly granted it. The 
court ordered the defendants jointly to pay RUR 1,500. 

8.  Unhappy with the amount of award, the first applicant appealed against the judgment of 27 
February 1998 to the City Court on 27 February 1998. 

2.  Court proceedings from 5 May 1998 onwards 

9.  On 10 June 1998 the first applicant filed supplementary appeal arguments. In June 1998 
the Moscow City Court quashed the judgment of 27 February 1998 and remitted the case to 
the first instance court for a fresh examination. 

10.  The first applicant submits that from September 1998 to February 2000 the hearings in 
her case were rare, mostly due to the unavailability of judges, and that each time they took 
place the District Court failed properly to notify her. 

11.  According to the Government, on 10 July 1998 the case was transmitted to a judge of the 
District Court who scheduled the hearing for 15 September 1998. This hearing was adjourned 
due to the judge's illness until 27 October 1998. The case was adjourned due to the judge's 
involvement in a different set of proceedings on 29 December 1998, 29 January 1999 and 24 
March 1999. 

12.  On the latter date the first applicant requested a forensic examination to be carried out. 
The request was granted and the hearing scheduled for 14 May 1999. 

13.  Thereafter the case was adjourned repeatedly due to the judge's involvement in other 
proceedings, in particular on 20 July, 12 October 1999 and 12 January 2000. 

14.  It appears that on an unspecified date the second applicant attained his majority and by 
decision of 4 February 2000 the first applicant was replaced in the proceedings by the second 
applicant. Due to one of the defendant's absence, the case was adjourned until 2 March 2000. 

15.  On 2 March 2000 the District Court ordered another forensic examination and suspended 
the proceedings accordingly. 

16.  By decision of 9 June 2000, upon the second applicant's motion, the District Court 
amended the list of question put before the expert body and on 5 July 2000 the case-file was 
transferred to the expert body. 

17.  On 2 April 2001 the proceedings resumed and the hearing was scheduled for 16 April 
2001. 

18.  On 16 April 2001 the District Court examined the case on the merits and ordered the 
second applicant's school to pay non-pecuniary damages of RUR 10,000 to the second 
applicant as well as to cover his dental prosthesis expenses. 

19.  The parties appealed against this judgment but some time later the applicants retracted 
their appeal. 



 23 

20.  According to the applicants, the first instance judge erred in fixing the amount of stamp 
duty in the appeal proceedings for one of the defendants and it took the judicial authorities 
several months (between June and October 2001) to rectify this mistake. 

21.  The Moscow City Court upheld the judgment of 16 April 2001 on appeal on 14 
November 2001. 

22.  The judgment of 16 April 2001, as upheld on appeal on 14 November 2001, was enforced 
in full on 6 June 2002. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE CONVENTION 

23.  The applicants complained that the length of the proceedings had been incompatible with 
the “reasonable time” requirement, laid down in Article 6 § 1 of the Convention, which reads 
as follows: 

“In the determination of his civil rights and obligations ..., everyone is entitled to a ... hearing 
within a reasonable time by [a] ... tribunal...” 

24.  The Government contested that argument and submitted that the proceedings had not 
breached the reasonable time requirement of Article 6. 

25.  The Court recalls that the proceedings in question commenced on 19 September 1991 
when the first applicant filed a civil action with the District Court. However, the period to be 
taken into consideration began on 5 May 1998, when the Convention entered into force in 
respect of Russia. Nevertheless, in assessing the reasonableness of the time that elapsed after 
that date, account may be taken of the state of proceedings at the time. 

26.  In the circumstances of the present case, the Court finds that the period in question ended 
on 6 June 2002 when the judgment of 16 April 2001, as upheld on appeal on 14 November 
2001, was enforced in full (see the Di Pede v. Italy and Zappia v. Italy judgments of 26 
September 1996, Reports of Judgments and Decisions 1996-IV, pp. 1383-1384, §§ 20-24, and 
pp. 1410-1411, §§ 16-20 respectively). Thus, the total length of the proceedings was ten years 
and almost nine months of which four years and almost one month fall within the Court's 
competence ratione temporis. 

A.  Admissibility 

27.  The Court notes that this complaint is not manifestly ill-founded within the meaning of 
Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that it is not inadmissible on any other 
grounds. It must therefore be declared admissible. 

B.  Merits 

28.  The Court reiterates that the reasonableness of the length of the proceedings is to be 
assessed in the light of the particular circumstances of the case, regard being had to the 
criteria laid down in the Court's case-law, in particular the complexity of the case, the 
applicant's conduct and the conduct of the competent authorities (see, among many other 
authorities, Frydlender v. France [GC], no. 30979/96, § 43, ECHR 2000-VII) 



 24 

29.  The Court observes that the proceedings relating to the tort dispute between the 
applicants and the second applicant's school and a schoolmate's family were not particularly 
complex. It furthermore considers that the applicants' conduct did not noticeably contribute to 
the length of the proceedings. 

30.  As regards the conduct of the judicial authorities, the Court notes that it led to substantial 
delays in the proceedings during the period falling within the Court's competence ratione 
temporis. In particular, it took eight months and thirteen days between 10 July 1998 and 24 
March 1999 for the judicial authorities to commence the proceedings after the case had been 
remitted by the appeal instance to the first instance court. Furthermore, the case was 
adjourned repeatedly during the period of eight months and twenty-two days between 14 May 
1999 and 4 February 2000 with reference to the judge's involvement in a different set of 
proceedings. In addition, as was alleged by the applicant and not contested by the 
Government, it took the authorities another four months to correct a mistake in the amount of 
the stamp duty leading to a delay between June and October 2001 in the appeal proceedings. 

31.  Having regard to the above, to the fact that the proceedings within the Court's 
competence ratione temporis lasted more than four years in a relatively simple case and in 
view of the fact that on the date of ratification the proceedings were already pending for more 
than six years and seven months, the Court considers that the length of the proceedings did 
not satisfy the “reasonable-time” requirement. Accordingly, there has been a breach of Article 
6 § 1 of the Convention. 

II.  OTHER ALLEGED VIOLATIONS OF THE CONVENTION 

32.  The applicants also complained about the delay in the enforcement of the court award in 
their case. In this respect, the Court observes, and it is not contested by the parties, that the 
court judgment of 16 April 2001, as upheld on 14 November 2001, was executed in full on 6 
June 2002. The overall period of enforcement was thus 6 months and 21 days which, in the 
Court's view, does not appear excessive (see Grishchenko v. Russia (dec.), no. 75907/01, 8 
July 2004 and Presnyakov v. Russia (dec.), no. 41145/02, 10 November 2005). 

33.  Accordingly, this part of the application must be rejected pursuant to Article 35 § 4 of the 
Convention. 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

34.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols thereto, 
and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only partial reparation 
to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party.” 

35.  The applicants claimed 10,000 euros (EUR) in respect of non-pecuniary damage. 

36.  The Government considered these claims excessive. 

37.  Making its assessment on an equitable basis, the Court awards the applicants EUR 900 in 
respect of non-pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable on that amount. 

B.  Costs and expenses 



 25 

38.  The applicants also claimed EUR 3,000 and 6,000 Russian roubles (RUR) in relation to 
legal costs for retaining Ms A. E. Stavitskaya and Mr R. S. Karpinskiy respectively as their 
counsel in the proceedings before the Court. 

39.  The Government contested this claim as excessive and unfounded. 

40.  According to the Court's case-law, an applicant is entitled to reimbursement of his costs 
and expenses only in so far as it has been shown that these have been actually and necessarily 
incurred and were reasonable as to quantum. In the present case, regard being had to the 
information in its possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 
the sum of EUR 1,700 for the proceedings before the Court, plus any tax that may be 
chargeable on the above amount. 

C.  Default interest 

41.  The Court considers it appropriate that the default interest should be based on the 
marginal lending rate of the European Central Bank, to which should be added three 
percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the complaint concerning the excessive length of the proceedings admissible and 
the remainder of the application inadmissible; 

2.  Holds that there has been a violation of Article 6 § 1 of the Convention; 

3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months from the date on 
which the judgment becomes final according to Article 44 § 2 of the Convention, the 
following amounts, to be converted into Russian roubles at the rate applicable at the date of 
settlement: 

(i)  EUR 900 (nine hundred euros) in respect of non-pecuniary damage; 

(ii)  EUR 1,700 (one thousand seven hundred euros) in respect of costs and expenses; 

(iii)  any tax that may be chargeable on the above amounts; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until settlement simple interest 
shall be payable on the above amount at a rate equal to the marginal lending rate of the 
European Central Bank during the default period plus three percentage points; 

4.  Dismisses the remainder of the applicants' claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 19 October 2006, pursuant to Rule 77 §§ 2 and 3 
of the Rules of Court. 

Søren Nielsen Christos Rozakis  
 Registrar President 



 26 

 

ROMANENKO AND ROMANENKO v. RUSSIA JUDGMENT 

 

ROMANENKO AND ROMANENKO v. RUSSIA JUDGMENT  

++++++++++++++++++++ 


